zaterdag 12 juni 2010

Kleurenserie Distel

Mooi verfweer dus al vroeg in de verfschuur te vinden. Ik wilde weer een kleurenserie maken, en dit keer in het verlengde van de quilt die Marijke wil gaan maken van de distel met de kleuren die daarbij gebruikt worden. Van Marijke begreep ik al dat zij had uitgevonden dat lavendelpaars, 2,5 ml. turquoise en 1 ml. robijn is. Veel minder dan de 20 ml. die standaard zijn voor een fat-quarter. Dat betekende dat ik mijn volledige kleurenlijst moest aanpassen in hoeveelheden. Voor deze ene keer dan he, omdat ik pasteltinten wil. Ik ben uitgegaan van 5 ml. per halve fat-quarter voor het gemak, de helft minder dan normaal. Ik wilde van lavendel (kleur A) naar grijsgroen (kleur B) verven. Ik heb gekozen
  • voor kleur A: de 70% Turquoise, 30% Robijn verhouding, die Sodaliet heet bij STV

  • voor kleur B: de 70% Barnsteen, 30% Azuriet verhouding die Groene Fluoriet heet bij STV.


De halve fat-quarters konden er droog in want het was weer de poplin van STV, die is PFD (Prepared for dying), makkelijk! Maar helemaal wakker was ik nog niet, want ondanks dat ik de lapjes genummerd had, was het een niet-watervaste stift... Dat betekent dat ik achteraf met de hand moest uitzoeken, welke lapje welke was... geen aanrader.

Ook maakte ik een fout bij de eerste zakjes, de mix van lavendel naar groen. Ik had alleen de lavendel in steeds lagere concentraties in het zakje gedaan, en weggezet in de rijstkoker. Na 10 minuten kwam ik achter mijn fout, drie zakjes weer opengepeuterd en alsnog de groen toegevoegd. Blijkt achteraf een groot succes, de groen heeft zich niet vooraf kunnen mengen met de lavendel en geeft dus prachtig patroontjes:


Mij wordt wel eens gevraagd, gebruik je altijd Poplin?
Het antwoord is ja en nee. Als ik kleuren wil verven waarvan ik de stalen wil registreren in mijn stalenboek, gebruik ik altijd Poplin. De kwaliteit is bedoeld om te verven (PFD), echt wit, altijd constant zonder weef fouten. Als er dan met het verven iets misgaat, weet ik in elk geval zeker dat het niet aan de stof heeft gelegen. Bovendien komen alle verfkleuren het beste uit op deze poplin en kan ik de kleuren dus onderling ook goed vergelijken, ze zitten immers op dezelfde basis. Tot slot strijkt de poplin fantastisch weg, en dat is een kadootje na een verfdag. Ik naai ook graag met de poplin want de stof is door de dichte binding en glad garengebruik stabiel, wel fijn met quilten. Toch ken ik ook mensen die de poplin te ´dicht´ vinden, bij meerdere lagen gaat de naaimachine ´bokken´, omdat hij er met de naald niet goed meer door komt. Regulier naaien van twee lagen op elkaar gaat echter prima! En de mooie patroontjes komen ook door die dichte binding, dus het is het één of het ander ;-).

Maar daarnaast verf ik natuurlijk ook andere stoffen, goedkope katoentjes van de markt of IKEA, kant, vitrage, je kunt het zo gek niet bedenken of ik probeer het te verven. Leuk om de resultaten te zien en te vergelijken!

Nog een andere vraag, verf je altijd in zakjes?.
Ook ja en nee. Ja als ik voor de stalenkaart aan het verven ben. Er zijn allerlei voordelen,
- je kunt de verfvloeistof goed in de stof kneden als je dat wilt.
- je kunt het zakje dichtknopen nadat je alle lucht eruit hebt geperst dus er ontstaat dan iets van onderdruk
- je kunt de zakjes goed verplaatsen, het is maar klein en kan zo in de zon gezet worden of bij een koude of haastige dag in de rijstkoker.
- je kunt het restant aan verf goed opvangen voor het uitspoelen
En nee, ik gebruik geen bijzondere zakjes, meestal boterhamzakjes. Zijn veel sterker dan je denkt, en zelden lek, in tegenstelling tot vaak duurder verkochte diepvrieszakken of andere sterke zakken. Ze kunnnen zelfs urenlang in het water van 45 graden van de rijstkoker liggen.

Maar natuurlijk verf ik ook in emmertjes (yoghurt- of popcorn-) en ijsbakjes, vooral als ik er de restjes in opgevangen heb van die zakjes ;-).

1 opmerking:

christina zei

wat ook leuk is is in pottenvverven.
Je kunt ook 10 potten op een rij zetten en dan met 2 kleuren werken. bv. rood en blauw. Dat begin je met 10 in pot 1, met 9 in pot 2, met 8 in pot 3 en dat to pot 10 waar dan nog 1 in komt.
En met de blauw doe je net andersom. Dus dan doe je 10 in pot 10, 9 in pot 9, 8 in pot 8.