zondag 20 juni 2010

Soda, soda-ash, warmte en tijd

Het ultieme experiment naar de invloed van soda, soda-ash, zout warmte en tijd ben ik vandaag gestart. Met de kleur rood, omdat dat niet de meest eenvoudige kleur is om te verven. Ik nummerde 18 even grote lapjes poplin PFD (klaar om te verven). 6 ervan gingen in de rijstkoker voor 4 uur lang, 6 blijven 24 uur in hun zakje en 6 een volle week.


In de zakjes, deed ik telkens een andere vloeistofsamenstelling, waaronder soda-ash. Van meerdere kanten is soda-ash mij aangeraden als een betere, effectievere en goedkopere vervanger van huistuinenkeuken-soda. Bovendien is het poeder net zo fijn als zout en niet zo vochtig dus het klontert niet. Je hebt maar 35 gram per liter nodig, waar met gewone soda wel 200 gram per liter nodig is.

NB. Corinne meldde me (dank!) dat het met name in gebieden waar het water kalkrijk is, je extra soda moet gebruiken met name voor procion-turquoise. Gelukkig is het water bij mij normaal tot zacht, dus ik heb de standaard hoeveelheden aangehouden zoals opgegeven door de leverancier.

Ik maakte 6 oplossingen:
1. Soda/zout (40 gram soda/50 gram zou per 200 ml water)
2. Soda-ash/zout (35 gram soda / 250 gram zout op 1 liter water)
3. Alleen soda (40 gram soda per 200 ml. water)
4. Alleen soda/ash (35 gram op 1 liter water)
5. Alleen zout (50 gram zout op 200 ml. water)
6. Alleen water (dus geen enkele toevoeging)

In ieder zakje ging 15 ml. van deze oplossing, op een eenachtste fat-quarter, en 2,5 ml. verfoplossing (80% barnsteen, 20% tourmalijn).

De eerste lichting die vier uur in de rijstkoker bij 45 graden had gestaan, kon ik vanavond al uitspoelen en dit is het resultaat:



Ik ben best wel tevreden over de eerste twee, die toch in 4 uur tijd klaar zijn, al schemert er veel oranje door de rode tekening. Ik zie eerlijk gezegd nauwelijks verschil tussen soda en soda-ash, en heb zelfs een hele lichte voorkeur voor de gewone soda. De anderen zijn slappe aftreksels, procion is niet voor niets een ´reactive dye´, het reageert onder invloed van soda. Misschien lost de tijd dit nog op, we wachten het af.

Geen opmerkingen: