woensdag 13 maart 2013

Drimarene-K verf Rood



Nu dan de beurt aan rood, altijd een lastige kleur om te verven.
Een potje met een rood stickertje en een potje met een rood stickertje erop en de toevoeging Scarlet. De Scarlet is de warm-rode, de rode is een donkerroze (Magenta)... dat wordt even goed opletten, ik schrijf het maar gelijk op de potjes.

De Scarlet / warm rood loste prima op, net als de gelen en de zwart.
Maar dan de andere pot...De oplosbaarheid van Robijn / Red MX-5B is berucht, altijd spikkels op het geverfde materiaal, dus ik stond op scherp. En ook deze Magenta kreeg ik niet goed opgelost, zie foto. Een soort sterk verdunde brinta, ik had er bar weinig vertrouwen in...



Maar zie de foto, eenmaal in het zakje zie je er niks meer van terug, geen spikkels op de stof en goed opgelost kennelijk. Dan zeggen we er maar niks meer over. Maar schrik dus niet als je in zo'n bakje prut roert... alles komt goed.

Dan de kleurvergelijking.
De warm-rode Scarlet is echt heel diep, ik denk zelfs tot 4x zo sterk als de Rode Jaspis, Red MX-B. En dat is best prettig want ik heb al heel wat mensen horen zuchten over rood wat alsmaar oranjeroze werd.
Wel heb ik bij deze kleur het idee dat het geen 100% pure kleur is. Er zit een gele zweem in en als je hieronder kijkt, zie je ook dat de tweede regel, rood met geel gemengd, beter past dan de bovenste pure regel. Niet erg, wel iets om rekening mee te houden. De kleur is een tikje meer oranje dan de pure Rode-Jaspis / Red MX-B.
Maar wat een prachtig diep rood!


Over de rozerode Magenta, dat werd geen Robijn / Red MX, maar meer Roze toermalijn / Fuchsia / Red MX-8B. Mooie kleur! Ook superkrachtig, ook wel 4x zo sterk.

Helemaal links zien jullie de kleur met een drupje zwart, dat blijven toch ook mooie tinten.
Daarna op volgorde, 10 - 5 - 2,5 - 1 - 0,5 ml. verfvloeistof (10%) op een halve fat-quarter.

(Voor de staalkaartenruil zal ik aan het eind van dit experiment met een omrekentabel komen.)

7 opmerkingen:

Aart zei

Mooie kleuren Nienke, je zou bijna overstappen op deze verf. Dank je wel dat je ons er deelgenoot van maakt.
http://quiltaart.blogspot.nl

Hannie de Beer zei

Ja zeg, de roden zijn prachtig. Ik begin nu haast overstag te gaan! Ik heb altijd moeite met mooi donkerrood. Dank je voor de info!

mia zei

Ik heb die anonieme potjes ook, en volg met heel veel belangstelling jouw experimenten, de yellow of golden daar ben ik nog niet uit, de rode ook onbekend met welke kleurstaal ik die kan vergelijken maar de turqoise is ook een echte t. Maar het werken is goed met deze verf. Ik ben nu aan het bijhouden van je percentage's.

marjolijn zei

Ziet er weer prachtig uit. Mijn ervaring met rood is toch wel dat een rode verfstof met een tikkie geel vaak het mooiste rood oplevert!

Corinne Zambeek - van Hasselt zei

Dit ziet er ook weer geweldig uit. Mooie kleuren heb je gekregen.

Wilma zei

Bedankt voor weer een helder experiment, dit lijkt me de moeite waard om zelf te proberen.

joke zei

Mooie kleuren weer. En ook bijzonder hoe je blog er nu uitziet. Zo kun je heel makkelijk even terug naar oudere berichten.